tirsdag den 12. januar 2010

Længe, længe siden

Cocio nyder stranden.. og min handske som han stjal!

Nu er det vist på tide at få opdateret lidt her på bloggen og være mere konsekvent med dette fremover. Det er som om, den ene dag, bare tager den anden og bloggen har været lidt i baggrunden, men NU skal det være slut :-)

Siden sidst har vi oplevet mange spændende ting.

Vi bestod vores Canis klikkerinstruktør uddannelse :-) Det var en helt fantastisk og nervepirrende weekend. Lotte og jeg ankom som altid tidligere, så vi havde en ekstra dag inden start. Dagen blev denne gang brugt på at forberede sig mentalt, øve shaping og små kæder på værelserne og bliver godt og grundigt nervøs. Da den store dag endelig kom, tror jeg alle vi havde sommerfulgle i maven.
Jeg havde hele tiden sagt, at mit skræksenarie var, hvis en anden hund kom løbende hen til Cocio midt i eksamen. Dette var fordi jeg vidste vi kun havde 20 min hver og hvis den anden kom løbende, frygtede jeg at det tog lidt tid før Cocio fandt koncentrationen igen.

Men eksamen forløb således for Cocio og jeg.

Jeg fik min kæde 20 min før jeg skulle på. Jeg brugte lidt tid på at planlægge hvordan jeg ville udføre kæden og hvilke momenter jeg skulle have fokus på. Jeg valgte også at lave én kæde istedet for at dele den i 2 og sætte dem sammen.

Cocio var superhund den weekend og var meget klar da vi skulle igang.

Da jeg var næsten færdig med kæden skete det jeg frygtede.. En hund ville lige se hvad vi lavede og kom spurtene over til os.. Jeg blev selvfølgelig forskækket da Lotte råbte "løs hund" som vi havde aftalt og Cocio knurrede kort af den (han blev vist også forskrækket, men nok mere af mit råb) og jagtede den en runde. Heldigvis var det bare en sød sød hund, som lige ville se hvad vi lavede og den satte sig straks ned og lod Cocio snuse og så ville de gerne lege. Ejeren var hurtigt på stedet og hentede hunden og så skulle vi fortsætte.. Nu var jeg så spændt på hvad der ville ske med Cocio, for nu var han meget interesseret i at lege med den anden og kigge efter den.

Men han fik apportbukken til "hold fast" da det var sidste led i min kæde og spurtede en runde eller 10 rundt om mig, som en anden longerings hest. Jeg lod ham gøre det, så han kom af med dampen og sandelig om den lille hund ikke fortsatte træningen helt upåvirket bag efter.. Dygtig lille hund :-) Vi fik lavet kæden færdig og nåede at lave den 3 gange inden tiden løb ud, så jeg var godt tilfreds.


ATTACK!!!


Dog var jeg ikke sikker på at jeg havde bestået, da jeg bagefter fik at vide, at han i sin dæk var krøbet lidt efter mig (så kan man lære at lade være med at lave så meget freestyle med kryb inden eksamen.. ). Jeg havde jo ikke kunne se det, da jeg havde ryggen til, men jeg skulle jo have brudt af og ikke lade ham fortsætte kæden, så jeg bed stadig negle.


Da alle havde været igennem eksamen, var det tid til resultater og jeg kunne drage et lettelsens suk :-) Dejlig dag. Dagen efter trænede vi heste og servicehunde øvelser. Det var en rigtig fin dag og en god afslutning på kurset! Det er dog noget vemodigt at det er slut nu, men jeg håber absolut at vi holder kontakten ved lige og ses igen!


Lidt alternativt søgearbejde.. et godbidstræ!

Derudover er vi så småt gået igang med konkurrencetræningen i december.. men vi har dog også lavet en masse hygge og søge/motorik øvelser. Men nu er det primært det vi træner, så vi kan blive klar til at komme ud og få erfaringen. Jeg er ikke i tvivl om, at Cocio kan klare det, men mine skuldre har en tendens til at få sit eget liv og skjule min hals, så snart jeg skal på banen. Så det er nok primærk mig der skal trænes og jeg har udset mig et par bøger jeg må eje, om konkurrence mentalitet.. lad os håbe de hjælper :-)



Jeg har lavet en træningsplan og har fokus på 3 øvelser eller momenter hver uge. I denne uge er det højre/venstre vendinger i lineføringen både i gang og løb og feltsøget der er i fokus. Jeg ville have haft fokus på springet, men han har én gang gledet på et glat spring og skrabet hele maven, så vi venter til det tøvejret kommer. Det er gået rigtigt fint og han følger mig fint i alle vendinger uanset hvordan jeg udfører dem. Nu er det så mig selv jeg arbejder med... jeg har tendens til at kigge på ham mens vi går og det skal jeg have pillet af. Han går ligedan om jeg kigger eller ej, men det er en dårlig vane at jeg hele tiden kigger og den vil jeg helst ikke trækkes for i konkurrencer.
Et typisk eksempel på at jeg kigger på Cocio!!

Jeg er netop hjemvendt fra en weekend på Tranumkurset. det har været en spændende weekend og jeg var så heldig at have en dejligt hold der forholdte sig åbent til klikkertræningen.
Der var stor forskel på, hvor meget folk havde arbejdet med klikkeren før.. nogle havde arbejdet længe og nogle havde bare set en klikker før, men alle havde lyst og mod på at lære. Det var absolut min fornemmelse, at alle fik noget med hjem og ville hjem og prøve det mere i praksis, og det er jo det bedste resultat for mig... altså at folk straks må hjem og prøve :-)

Et smugkig på flyd-video brugt til kurser, med min mor som fantastisk forstyrrelse :-)

Nu vil vi køre til dyrlægen og få de årlige vacciner..


c",) Cocio og Catja

2 kommentarer:

  1. Hahaha, herlig attitude på din mor! :D

    Flott å høre fra deg igjen, Catja. Nå må du love å følge opp med blogging så vi får noe å lese om. Og ja: GJERNE mer film! ;O)

    SvarSlet
  2. Ja tænk hvad man udsætter den stakkels familie for :-)

    Jeg skal nok love at blogge oftere nu.. det er jo sjovt at følge med i, hvad i alle laver :-)

    SvarSlet