onsdag den 27. januar 2010

Hjælper/target eller shaping??

Fuld fart efter bolden
Vi har fokus på nogle få øvelser i denne uge. Stå-øvelsen er fortsat ikke helt stabil og så er springet ved at stresse mig godt og grundigt!
Jeg er nødt til at fokusere på få ting af gangen, da jeg ellers hopper lystigt rundt i øvelserne og glemmer at holde fast i mine kriterier.. Det eneste jeg får ud af det, er et sjusket slut-resultat så det må jeg sætte en stopper for.
Jeg har jo egentlig en træningsplan og formår egentligt at holde mig OK til den.. Men det kan stadig blive mere diciplineret fra min side.. Altså frem med papiret og igang med logføring igen.. Så kan jeg vel lære det :-)
Cocio og jeg, har på det seneste lidt af en forfærdelig springhovedpine. Spingene er glatte, Cocio kan ikke øvelsen og vi kan ikke træne det!

Jeg begynder at føle at tiden render fra mig og synes at den første konkurrence nærmer sig med hastige skridt.. lidt for hastige skridt..

Jeg har måttet tage en beslutning om, hvordan jeg vil træne springet.

HJÆLPER:
Jeg ville have trænet springet, som beskrevet i "Lydighetstrening i teori og praksis", bare over A-brædtet.
Her stødte jeg i lidt problemer, selvom metoden uden tvivl virker upåklageligt.
Man er jo afhængig af en hjælper og eftersom jeg ofte træner alene, er det lidt svært :-)
Selvom jeg ofte træner med Lotte, er det på DcH´s plads jeg træner spinget.
Cocio har nemlig ikke verdens bedste hofter, så jeg er ikke så glad for at lade ham springe over de rigtige C-spring for mange gange og på DcH´s plads findes der små babyspring, der lige passer til en lille cockers små hofter :-)
Alene af de grunde (manglende mulighed for hjælper + kun træning på babyspring), måtte jeg udelukke metoden med hjælper.

TARGET:
Da der var standpunktsprøve/lokalkonkurrence i efteråret, havde jeg 10 dage til at indlære springet. Jeg vidste godt at det ikke var realistisk, så jeg måtte finde på noget hjælp.
Jeg trænede først nogle tilbagespring, der fungerede fint, men fremspringet voldte lidt problemer. Derfor brugte jeg en musemåtte ved foden af springet, så han skulle hoppe over og trampe, for at få sit klik.
Dette fungerede rigtigt fint, så længe musemåtten var der. Jeg klippede den så mindre og mindre, for at ende med en str. på ½ x ½cm, som Cocio synes skulle samles op og med på tilbagespringet hver gang.
Da jeg ikke kunne fejle ham mange gange,- og havde stram deadline klikkede jeg også for det og skubbede bare snippen under brædtet så han ikke kunne tage den med.
Løsningen var OK, og jeg tror at med mere træning, ville øvelsen blive stabil.
Jeg har dog også valgt denne form fra, da jeg (i noget mindre grad) har behov for en hjælper til musemåtten, og også er bange for at jeg ikke får hjælpen fjernet rettidigt og derved laver en hjælpeafhængig hund.

SHAPING:
I sidste uge stressede jeg igen over spring-øvelsen da jeg ikke kunne øve den pga. sne og der jo ikke er længe til den skal være klar.
Jeg besluttede mig for at prøve noget nyt, efter en træningskammerat fortalte at hun også øvede springet over træstammer. Så måtte der tænkes uden for "boxen" :-)
Jeg satte mig på knæ foran et babyspringbrædt og ventede. Ganske hurtigt begyndte Cocio at tilbyde adfærd med brædtet. Jeg klikkede for 1-2-3-4 poter på brædtet og for at han gik nærmere toppen (ja jeg ved at det er utraditionelt at klikke for at hunden er på toppen af brædtet c",), men det kunne jo ikke rigtigt blive værre ).
Da han 2 gange var klikket for at stå på toppen holdte jeg klikket tilbage.. efter lidt tid, satte han prøvende en pote på den anden side og jackpot!!! Derfra tog det ikke længe til han hoppede hele vejen over og forstod at klikket kom når han rørte jorden på den anden side.. han hopper jo tilbage efter belønningen, så jeg får en smule forærende mht. tilbagespringet og det er fremspringet jeg er mest bekymret for.. han skal nok komme tilbage :-)
Det var et KÆMPE gennembrud for os og jeg har testet det mange gange siden og han husker det!! :-) Jeg har dog stadig kun gjort det på 2 forskellige små spring.. de store må vente til sneen er væk! :-)
Der er helt klart en langt bedre forståelse for, at det er poterne på den anden side der udløser klikket, end før!
I denne uge har jeg så forsøgt at sige "tilbagespring" istedet for at klikke på den anden side og han hopper ligeså fint tilbage og sætter sig.. :-) Meget dygtig lille hund! :-)
Nu skal det så trænes lidt mere og føres over til det store spring, men det tror jeg ikke bliver et problem.
Jeg tænker, at øvelsen må sidde godt fast nu, da den jo er shapet ind og kun bygger på hans eget initiativ og erfaring. Under alle omstændigheder er min springhovedpine helt forsvundet og har nu gjort plads til andre øvelses-piner :-D


På vej over baby-sping. Han har luret at han SKAL ramme jorden



En lynhurtig vending- og så tilbage igen


Godt afsæt, selvom springet er lille


Så vil jeg gerne have min godbid

Cocio er meget koncentreret i springet
Så var det tid til at føre lidt log på øvelsen.. fornuftig beslutning, da det nok var det der sørgede for gennembruddet. Chokket over at se alle mine fejl noteret ned, gjorde at jeg tænkte i andre baner og fik det shapet.


Find "Holgers" snude- Cocio gider ikke føre log!!

Derudover har vi meget fokus på stå i denne uge. Jeg synes ikke rigtigt at den bliver stabil.
Vi har trænet at "Stå", "STÅ!", Stååå" og "Ståe" betyder det samme og det er der ingen problemer i.. eller jo, "STÅ!" undrer han sig lidt over, da jeg normalt ikke siger mine kommandoer særligt højt/strengt. Men det betyder ikke noget, da jeg aldrig har tænkt mig at bruge kommandoen i den tone.
Problemet er tiden.. han kan finde på at sætte sig midt i øvelsen, eller trippe efter mig og det duer jo ikke!! Men vi træner på skiftevis sek. han står og antal skridt jeg går fra ham.
Det skal nok komme og jeg har mange små stå-pas hele dagen, så tror den lykkedes os :-)


Cocio i en fin stå

Cocios belønning for stå, er en turbotur med bolden :-)
Vi øver os også rigtigt meget i at være uden line. Ja det lyder jo som det meste simple i hele verden, men jeg har haft MEGET svært ved at tage linen af da jeg er helt sikker på at han stikker af.
Det skal jeg jo have trænet, da jeg jo ikke må have line på i øvelserne. Derfor laver jeg en gradvis træning af mig selv.. jeg startede med at have linen af i 5 min, så 10 osv.
Igår var han 1 time uden line på træningspladsen og idag... TADA!!!!! Han havde kun line på, da jeg tog ham ud af bilen.. og selvfølgelig stak han ikke af, selvom der fløj 2 stk fugle lige forbi snuden på ham :-)
Jeg er dog stadig kun på stadiet, at slippe ham når jeg er alene.. men det skal nok blive bedre. Nu har jeg da i det mindste taget hul på problemet og det "værste" jeg mødte var, at han selv forsynede sig med legetøj/genstande fra tasken, når det passede herren :-)
Han afleverer dog pænt igen, så det kan jeg godt leve med :-D






HAPS!! Tyven Cocio har snuppet en genstand i tasken, der skal spises!

Det var alt for denne gang.. Vi vil i denne uge fortsat have fokus på spring og stå og håber at kunne gøre dem færdige.

c",) Cocio og Catja

Verdens dejligste hund!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar