mandag den 18. januar 2010

Pludselig kom motivationen flyvende

Konkurrencesæsonen nærmer sig hastigt og pludselig synes jeg at dagene flyver afsted. Vi får trænet meget og motivationen er i top..
Jeg behøver bare forestille mig at Cocio render sin vej i en øvelse, ruller sig på apporten, kryber i dækken, nyder udsigten fra springet eller nogle af de andre fine ting han har på repetoiret og straks får jeg lyst til at træne.

Dagens træningspas har haft det overordnede emne "at komme ind med ting".
Vi startede med en smule apport træning.. bare lige for at sikre at han kunne alle momenterne og at han stadig galoperer ind med apporten sikkert i munden. (Vi har trænet dette og fravalgt alle sekvenser hvor han traver ind med den).

Den første lille billede-serie viser øvelsen og han havde helt styr på det. Dog piller jeg sidste moment fra igen.. jeg er ikke helt tilfreds med slutningen endnu. Selvom han sidder fint med apporten og venter foran mig, synes jeg at han slækker lidt på grebet og at den bliver en smule løs lige når han skal aflevere. Detaljefokuseret, ja, men hvis jeg kan nå det, kan jeg jo lige så godt rette det :-)

Lidt billeder fra apport træning



Jeg har kastet apporten, men vil gerne have kontakt i den korte pause jeg skal holde.. Cocio vil bare have "go" til at hente apporten.

Ok så, må jeg så få lov at hente den!!!?


YIHAAA.. Fuld fart mod apporten


1stk flyvende cocker fanger apporten i vendingen :-)

Fuld fart ind med apporten.


Hvad laver forpoten her?? Bremser? Ingen ved det! :-)


Så er han klar til aflevering. Dejligt sikkert greb!



Så blev det tid til at træne feltsøget.

Jeg har igennem længere tid haft store problemer med at Cocio mente at genstande skulle dræbes.. ikke én genstand overlevede at blive hentet af Cocio og det skulle ændres.
Jeg vil endda påstå at det ville være 100% umuligt for små handsker, babysko og punge at snige sig forbi Cocio uden at blive aflivet/kastet med/løbet med og rusket på stedet.

Da det trækker voldsomt at hunden leger med genstanden og endnu mere, hvis den uvilligt afleverer (i Cocios tilfælde læs= IKKE afleverer men dækker af og tygger/dræber/løber sin vej med, og vil eje genstanden), skal dette rettes op.

Her er et par billeder fra det første forsøg!

HAHA.. Snydt.. Cocio drejer i sidste øjeblik for at løbe væk med genstanden!



Du kan bare fange mig....!!! Hans typiske adfærd når en genstand afleveres!


Efter at have konstateret at alt desværre var som det plejede, og at han ikke på mystisk vis havde lært sig selv det, natten over, var det tid til at finde på en plan.

Jeg skulle have Cocio til at tage et fast greb i genstanden med det samme (så han ikke blev fristet til at kaste med den) og komme i fuld fart ind og aflevere..

Eftersom jeg jo hele tiden prædiker TKFF til andre, måtte jeg jo selv ind og kigge lidt på det.
Jeg konstaterede at jeg ikke kunne gøre meget ved min timing i denne øvelse.. eftersom jeg ikke havde noget at klikke for, kunne jeg jo ikke klikke upræcist.

Min frekvens kunne komme op, men eftersom jeg har trænet (og trænet og trænet) momenter længe og de lykkedes, er det jo hele øvelsen jeg er interesseret i, derfor ville jeg helst klikke for den samlede øvelse. Hvis jeg ville gå et skridt tilbage, klarer han det jo fint, så jeg skulle finde en middelvej. Det jeg så gjorde var at nøjes med 1 gentand, da frekvensen så kunne komme lidt op.

Kriterier kunne jeg godt pille ved.. altså væk fra det høje græs med mus hvor han nemt bliver distraheret og ud på en (sneklædt) græsplæne. Som genstand valgte jeg også babysko fra idag, da den er specielt svær for ham. Derudover ville jeg nu kun udlægge 1 genstand (som i frekvens).

Forstærkningskvaliteten kunne jeg også gøre noget ved. Jeg har normalt brugt hans yndlingslegetøj som belønning og måske netop derfor har det kikset. Han valgte jo bare at lege med genstanden istedet og synes ikke det nødvendigvis var sjovere/en bedre belønningen at have sit legetøj. Han klarer jo rigtigt fint at belønne sig selv hele tiden og derfor måtte jeg udkonkurrere hans egne belønninger. Altså en ny plan til belønningen. Jeg lavede bitte-små bøtter med hundepaté som jeg havde i lommerne. Hvis han så klarede at gøre det rigtigt, måtte han tømme en boks. Her skal måske nævnes, at han efter sin "kastration" er et rigtigt mad-øre og vil gøre MEGET for sin paté.

Se resultatet her:

Må jeg snart få mit signal, hva???
JUBII.. se jeg har handsken nu!!
Så bliver det spændende.. kommer han, eller drejer han af??
Stadig spændende og stadig i fuld fart!

Det ser ud til at lykkedes og han virker motiveret for at komme ind??
Åh.. åh.. Cocio gør klar til at dreje af!
Men ombestemmer sig i sidste øjeblik.. JUBII!!! Så var der 1stk box til ham :-)
Efter en kort pause og efter at have gentaget øvelsen nogle gange, blev jeg modig. Nu ville jeg teste med en skindhandske.. De er af en eller anden grund sværere for Cocio.. og frister mere til at løbe sin vej. Men for at teste om jeg havde gjort det rette i min plan, ville jeg alligevel prøve.
Succeskriterie: At Cocio villigt løber ud efter og finder genstanden, galoperer ind og afleverer.
For ikke at friste skæbnen, lod jeg genstanden ligge synligt fremme så det blev nemmere for Cocio at tage den rigtige beslutning. Han klarer sig rigtigt fint i søget og jeg er ikke bekymret for at sætte det på. Hvis bare jeg får værdi nok på afleveringen skal han nok søge som en gal :-)

Hvorfor skal jeg sidde sådan hver gang??? Cocio venter spændt på sit signal!
Styrter afsted så snart signalet lyder.. nærmest en eksplosiv start!! :-)
FUNDET!!! En sidelæns opsamling.. så kan man nemlig hurtigere komme ind igen!
Mit krav om galop ind mod mig, er absolut opfyldt!

Fuld fart frem!!
Stadig på ret kurs, men han kan ombestemme sig endnu!

Jubii... Cocio valgte rigtigt (= jeg fik sat nogle ordentlige rammer for ham, så han havde en realistisk chance for succes)
Det var en god og succesfuld træning da vi nåede målet. Det skal selvfølgelig trænes meget mere og med flere forskellige genstande, terræn og forstyrrelser, men nu er vi kommet godt fra start! :-)
.
Feltsøget er en "dyr" øvelse at miste i konkurrencer så derfor fokuserer vi meget på den lige nu.
Men jeg kan tage med fra idag, at man ind i mellem skal kigge indad, huske sin teori og også huske at bruge den :-)
Lidt mange billeder idag, men har fået nyt fantastisk kamera og det skulle jo testes!!
.
Denne uge står på fortsat apport/feltsøgs træning og så skal min stå kvalitetssikres ordentligt!
:-) Cocio og Catja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar