torsdag den 20. august 2009

Billeder fra spor/eftersøgning i Sølen

Der vil hurtigst muligt komme video fra både spor, eftersøgning og lydighed på bloggen.
Bayla på vej ind med en genstand fra feltsøg




Cocio har fundet en genstand i feltet


De næste 2 dage arbejdede vi med spor og feltsøg sammen med Morten.

Det var en rigtig spændende måde at indlære feltsøg på og jeg blev heldigvis gjort opmærksom på et par fejl i min indlæring.

Fra nu af, er det slut med at træne på 20X20 felt, da Cocio åbentbart er helt klar over hvor stort det er. Det fik jeg at se, da jeg skulle i et 50X50 felt. Så kun træning i større felter fra nu af.
Derudover skal jeg have mere fart i min indkomst.
Cocio valgte selvfølgelig lige den dag, at trave ind med genstanden.

Selvom jeg absolut mener, at hans meget stive ben var medvirkende til, at han ikke var så intensiv som han plejer, ligger der helt sikkert også nogle fejl hos mig. Så jeg må bare bide tænderne sammen og sige: Jeg har ikke lært ham det godt nok endnu.
Så jeg forstærker ikke "dårlige" indkomster mere, men kun indkomster med den rette fart og attitude og fokuserer en del på min hold fast også.

Så lovede jeg så også lige Morten at jeg fremover holder kæft i feltet. Vi må jo i DcH sige "ja" eller lign, når hunden samler op, men det skar tydeligvis i Mortens ører. Og egenetlig ja.. det er jo ikke nødvendigt, så fra nu af, er jeg musestille :-)


Hilde går spor med Saga


Simen bliver instrueret i "danskerspor", med 2 liner :-)
Vi fik det meste af de 2 dage, til at gå med spor i det flotte terræn.
Det var spændende at se, hvor stor forskel der er på vores spor-indlæring. Eftersom jeg har trænet mod DcH programmet, har jeg trænet præcisionsspor. De spor de viste, var mere på hundens præmisser og langt mere naturligt søgemønster. Det så flot ud, og der er helt sikkert kommet en masse gode tips med hjem :-)
Jeg gik mine første knæk på dette kursus og til min store overraskelse, var det ikke noget problem. Det første stoppede jeg ham ved, så han ikke kunne gå over, men derefter overtog han selv. Fantastisk fornemmelse.
Dækmarkeringen fik jeg også arbejdet en del med, og den skal nok snart være på plads. Super at have en erfaren instruktør til at kigge og kommentere.
Vi var så heldige at Henrik lavede et PH spor til os en aften. Det var et længere spor end jeg tidligere havde prøvet og der var knæk, terrænskifte og genstande.
Forskellen her var, at jeg måtte slippe kontrollen helt og kun have en line i hans sele og holde mig godt bag ham. Det var en god fornemmelse at se ham arbejde, da jeg lige kom over min nervøsitet. Jeg skulle jo hele tiden spørge Henrik for at tjekke om han var på sporet, men eftersom det gik fint, slap jeg lidt kontrollen til sidst.
Han klarede både knæk, terrænskifte, og markerede 2 af genstandene, selvom han ikke har prøvet det før. Han gik så over 2, men jeg synes da det var en fin start og er helt sikkert blevet mere hooket på sporet, efter at have set hvad Cocios næse kan :-)
Er meget taknemmelig for at have fået muligheden for at prøve andre grene af hundesporten og overvejer om Nordisk måske også er noget for Cocio og jeg.
Derudover fik Cocio også lov til at prøve at lave bidearbejde. Nu er det jo ikke nogen hemmelighed, at han er en cocker, så det ligger ikke lige til ham, men han gjorde det rigtigt fint og holdte flot fast.. selv da han blev svinget rundt i luften :-) Video fra dette følger :-)
Igen var det Henrik og Dina der stod for denne gode mulighed. Dina har Canis på Sjælland og begge træner en del brugs med klikker, med Henrik som figurant. Det var iøvrigt meget vigtigt for mig, i situationen, at jeg følte jeg kunne stole på at figuranten ikke gik over Cocios grænser og evner, og det klarede Henrik til UG. Dem vil jeg klart anbefale til alle der vil træner brugs,- the clicker way :-)
Se flere billeder her:

3 kommentarer:

  1. Så mange fine bilder og god rapport!!
    Jeg stjeler noen av bildene. Håper det er ok? Jeg tok jo ingen bilder selv...
    Gleder meg til filmer også!!
    Vi sees i oktober!
    Hilsen
    Hilde & Saga

    SvarSlet
  2. Wow så flott rapport og flotte bilder!
    Så spennende og interessant å lese om :o)
    Hva mener I med PH spor og præcisionsspor? Det høres så spennende ut ;o)
    Jeg har så lyst til å starte med ID spor, men det er ganske få som gjør det her så det blir nok en utfordring i seg selv....

    Syntes dere er riktig, riktig så dyktige og flinke! Er imponert over alt dere kan, gjør og får til!

    Stå på - I er så dyktige og inspirerende!

    God klem

    SvarSlet
  3. Hej Hilde,
    Du tager bare alle de billeder du vil have :-) Jeg arbejder nu igen med filmene, men det tager lidt tid for mig :-) Glæder mig til vi ses i Trondheim.

    Elin,- Ph spor er politihunde spor hvor hunden skal følge "forbryderens" spor og finde de tabte genstande. Det kan være små ting som knapper etc. Det skal være nogenlunde præcist, men man forlanger ikke at hunden har snuden i hvert enkelt fodspor.. dertil er sporene meget lange og det ville meget anstrengende for hunden at skulle lave så præsist et søg.

    Præcisionsspor skal til gengæld være MEGET præcist. Det er der spor vi arbejder med i DcH. Her skal hunden have snuden u hvert enkelt fodspor og hvis hunden i en konkurrence går 1meter over et knæk bliver man stoppet. Derfor er det så vigtigt for os, at hunden følger sporet præsist og med det samme opdager at sporlægger har drejet af.
    I starten læres det med godbidder i hvert enkelt hæltrin, så hunden lærer at være grundig, gå i jævnt langsomt tempo og følge ID færten, som jo også er den du vil arbejde med :-)

    Jeg synes da bare du skal gå igang med ID spor.. det er fantastisk når hunden går som den skal.
    Jeg har lige lagt en video på med knækspor som er med denne metode.
    De 2 liner Cocio har på, er for at jeg har ekstra styring på ham. På den måde undgår jeg at han snurrer rundt og går for meget af sporet i indlæringen.

    Hvor er du dog sød... nu blive rjeg jo helt flov :-)
    Tror vi skal være glade for det selvskab vi er kommet i, på dette kursus. Det er jo fantastisk at se hvor dygtige alle er.. Og Zanto.. der har du skudt papegøjen.. en hund som bare KAN alle grene af hundesporten. Det bliver spændende at følge jer fremover og se jeres vej mod NM :-)

    Kram til dig

    SvarSlet