tirsdag den 1. september 2009

Baglænskædning - eksamensnerver og 3 stk video af baglænskædning med Cocio

Eftersom der nu kun er en måned til eksamen og TAG-teach projektet er afleveret er Cocio og jeg gået i baglænskædnings træningslejr.

Vi træner 3 gange om ugen sammen med Lotte og Malle, hvor vi giver hinanden kæder og prøver at udføre dem. Vi forsøger at lave realistiske kæder, der afspejler hvordan eksamen kunne se ud.

Kæde 1

Den første kæde Lotte gav mig var: Dæk - Indkald foran fører - Plads - fri ved fod - sit.

Det var en svær udfordring at gøre det hele rigtigt, men efter 3 træningsgange lykkedes kæden. De største problemer jeg mødte, var at Cocio blev utålmodig og gøede og at han begyndte at gå direkte på plads efter indkald, hvilket han jo ikke skulle.. men ok, hvorfor skulle man dog først sætte sig foran mig, for kort efter at blive kommanderet på plads? Så er det da meget nemmere at gå direkte.. om jeg så har en klog hund, eller en doven hund, vil jeg lade være op til hver enkelt at beslutte :-) Vi havde selvfølgelig et større tidsforbrug end vi har til eksamen, men ét sted skal vi jo starte og øvelse gør som bekendt mester :-)

Kæde 2

Kæde 2 lavede Søren til mig, mens vi var i træningslejr i sommerhuset. Det var fint at lade ham vælge, da jeg selv er tilbøjelig til at kæde de adfærd vi er bedst til. Men det er jo på det andet vi skal udfordres, så jeg lærer at tackle problemerne der kan opstå i kæden.

Kæde 2 bestod af: Plads - Fri ved fod - Stå - Indkald foran fører - Plads - Apport - Slip

Den trænede vi på én dag og resultatet er OK, men ikke perfekt. Han mangler meget fart og intensitet og spadserer ind når jeg laver indkald. Det er et eksempel på at jeg skal stoppe mens legen er god. Jeg har en hund, der ikke har ubegrænset koncentration og han mister interessen hvis jeg træner for længe. Optimalt set, burde jeg have fejlet ham for de sløve indkald, men jeg skal passe meget på med at fejle ham for meget.. Han tåler det ikke rigtigt og i stedet for at blive mere intens, viser han mig bare sin utilfredshed ved at vende numsen til mig og finde andre spændende ting.

Kæden var absolut ikke let for mig, da Cocio ikke ligefrem elsker sin apport. Eller... jo han elsker den.. så meget at han foretrækker at beholde den for sig selv. Det med at sidde og holde den foran mig i x - antal sekunder, kan han ikke se det fantastiske i. Jeg har ellers kørt TOP belønning på det og prøvet alt muligt, men nixen.. det er ikke hans kop te :-(

Som man kan se på videoen prøver jeg at repetere på de ting, jeg har svært ved. Jeg synes kæden hænger sammen til sidst, men er ikke helt tilfreds med resultatet og funderer over, om Morten og Cecilie mon ville have ladet mig bestå eller dumpe på denne... Jeg frygter nok at resultatet ville være det sidste, da man ikke kan kalde det god træning, når jeg ikke læser min hund bedre. Jeg burde have taget en pause og lade ham slappe af, så han var sulten efter mere træning. Men igen, jeg lærer forhåbentligt af mine fejl og lader være med at gøre dette til eksamen.

Kæde 3

Kæde 3 fandt Søren også på. Han synes jeg skulle have en øvelse, der ikke kun viser grundfærdigheder, så han valgte at tage et moment fra min freestyle med.

Kæde 3 består af: Plads - Fri ved fod - Stå - Poter på numse - Plads - Bliv - Indkald forbi yndlingslegetøj til håndtarget

Jeg var ikke vildt begejstret da jeg så denne kæde, da jeg synes den så svær ud, men eftersom vi ved at Morten og Cecilie kan finde på at bruge rekvisitter til eksamen, som trillebør og stole, kan jeg godt se fornuftige i, at øve lidt udenfor grundfærdighedsskemaet :-)

Til min store overraskelse, kørte det bare derud af. Med slet skjult stolthed kan jeg fortælle at det tog 7 minutter og så sad kæden i skabet. Og de 7 minutter er incl. leg som belønning. For at bevise at det er rigtigt (da det jo i mine øjne var helt utroligt), har jeg her lagt et link ind til hele filmen fra træningen. Den er selvfølgelig incl. fejl og snak mellem Søren og jeg og varer ca. 8min, men her kan man se det uredigerede resultat og hvor længe der går før kæden er "samlet". Jeg arbejder ca 15 min ialt, men kan kun uploade de 10min på YouTube og selv dér siger siden at filen er for lang.. derfor har jeg uploaded ca 8 min. Må erkende at jeg ikke er noget teknisk geni. :-)

Nu skal vi bare igang med at kæde videre, så Cocio kan nå at blive kædeklog inden sidste samling i Trondheim.

Forslag til forbedring af træningen modtages gerne :-)

8 kommentarer:

  1. Åååhh..dere er så utrolig dyktige og kreative! Dette er et innlegg til stor inspirasjon!! Meget smart å trene på ukjente kjede-oppgaver! Takk for et særdeles godt innlegg, Catja! :D

    SvarSlet
  2. Hvor er du flink Kari-Anne :-) Vi må jo gå i træningslejr, så vi er klar til Trondheim. Men som jeg kan se på din blog, er det ikke noget problem for Heidi og dig :-) I kæder jo free-style til den store guldmedalje :-)

    SvarSlet
  3. Hei Catja!

    Godt å se at du trener så seriøst fram mot eksamen! Da har jeg sett gjennom filmene og har følgende kommentarer:

    Kjede 1:
    * Du starter med å repetere fri ved fot/sitt – det er korrekt.

    * Deretter kjører du en inkalling fra ligg og klikker at hunden setter seg foran deg. Deretter kjører du en ny innkalling og her skjer en “stryk-feil”: Du ber hunden komme på plass etter at den har satt seg foran deg! Dette blir forlengskjeding (ettersom du nettopp klikket sitt foran i forrige repetisjon).

    * Deretter kommer nok en stryk- feil: Du setter nå på fri ved fot igjen, men ettersom du nå har klikket sitt foran + utgangsstilling i de to siste repetisjonene, blir dette også forlengskjeding.

    Det du burde ha gjort var enkelt og greit:
    1. Fri ved fot/sitt
    2. Plads + fri ved fot/sitt
    3. Inkald fra dæk + plads + fri ved fot/sitt

    Husk at når du klikker midt inne i kjeden, må du alltid starte kjedingen på nytt igjen slik at du gjør de siste delene av kjeden mest sannsynlige igjen. Poenget med baklengskjeding er at atferdene i kjeden skal bli mer og mer sannsynlige. Og de atferdene du nylig har klikket vil være de mest sannsynlige.

    Husk også å være nøye med stimuluskontrollen i kjeden. Hunden bør ikke få lov til å tyvstarte på plads-atferden (mulig jeg ikke hørte signalet på en av repetisjonene).

    (OBS: jeg vet ikke om filmen er redigert slik at den ikke viser hele treningen)

    Kjede nr 2:
    I denne kjeden gjør du ingen forlengskjedingsfeil. Jeg ville imidlertid delt opp kjedingen i et ekstra ledd (inkald + plads + apport + slip). I stedet legger du til både fri ved fot + stå + inkald etter å ha repetert apporten. Dette er imidlertid greit nok hvis du forutsetter at hunden kan fri ved fot + stå + inkald veldig bra fra før. Men kjeder henger normalt bedre sammen hvis man deler de opp litt bedre (uten å overdrive oppdelingen).

    Derimot er det i denne kjeden litt slurv med at du lar hunden tyvstarte på apporteringen. Lar den sette seg litt for langt foran deg (og kanskje lar hunden trene litt for lenge som du sier). God trening er også viktig når man kjeder :-)

    Kjede nr. 3
    Denne kjeden fikk du til å fungere veldig bra. Du baklengskjeder fint, bortsett fra én stygg strykfeil (forlengskjeding!). Se gjennom den redigerte filmen en gang til og se om du oppdager selv hvilken feil du gjør, og fortell så hva du burde gjort i stedet :-)

    mvh
    Morten Egtvedt
    http://www.hundetrening.no

    SvarSlet
  4. Tusinde tak for dine kommentarer Morten, de er til STOR hjælp :-)

    Jeg kan nu se at jeg gennemgående laver en kæmpe fejl, ved ikke at repetere sidste led hele tiden. Jeg har ganske enkelt trænet momenterne og så sat dem sammen i en sjusket kæde.

    Kæde 1: Filmene er alle redigeret, men selv om man ikke kan se hele træningen, kan jeg ikke påstå, jeg har gjort det korrekt i min samlede træning... det ville vist være løgn :-(
    Jeg har ganske enkelt haft for meget fokus på at træne momenterne (specielt indkald/plads da det var et nyt element) og "glemt" at de skulle kædes med sidste led først. Istedet har jeg sat dem på, efterhånden som de lykkedes og helt tilsidesat principperne for baglænskædning.

    Det holder jeg mig fra fremover :-) Men det er vel OK at jeg træner de momenter som han har svært ved, hvis jeg bare husker at repetere de sidste led igen, inden jeg kæder?

    Kæde 2.
    Grunden til at jeg ikke delte den ydereligere op, er at Cocio kan: fri ved fod - stå - indkald fra tidligere øvelser.
    Men kan godt se at du har ret i, at det ville være mere effektivt hvis jeg gjorde det. Det vil jeg også huske fremover. :-)

    Min apportøvelse er desværre generelt ikke for god, og jeg burde nok helt have udeladt at kæde med apporten, når han sætter sig så langt fra og ikke helt kan vente på kommando endnu. Helt sikkert nogle momenter jeg skal træne på.

    Jeg skal lære at sætte min træning bedre op og ikke blive for ivrig, og så skal der virkelig arbejdes med apporten.. frem med post-its igen :-)

    Kæde 3: Åh ja, kan godt se min fejl nu.
    Jeg starter rigtigt med plads - indkald. Derefter repeterer jeg "poter på numse" men repeterer så: poter på numse - plads - indkald.
    Det var jo ikke korrekt, men er istedet forlænskædning.

    Jeg burde selvfølgelig lave kæden sådan:

    1. Sikre at alle færdigheder i kæden fungerer
    2. Sikre at delmomenter fungerer (i dette tilfælde var det svære stå - poter på numse)

    Og så begynde at kæde på denne måde:
    1. Plads- indkald
    2. Poter på numse - plads - indkald
    3. Stå - poter på numse - plads - indkald
    4. Fri ved fod - stå - poter på numse - plads -indkald
    5. Plads - fri ved fod - stå - poter på numse - plads - indkald

    Det var en super hjælp og det skal jeg ALDRIG gøre mere :-)

    Nu vil jeg straks træne videre, men denne gang UDEN at blande forlænskædning ind i det.
    Men øv hvor er det nemt at falde tilbage til den "gamle" metode, hvis man ikke har lavet en god træningsplan. Men mon ikke øvelse også gør mester, indenfor baglænskædning? :-)

    Igen, mange tak for din store hjælp.. Dine råd skal virkelig gøre gavn og jeg kan lære meget af det. Nu kan jeg så forhåbentligt bevise til eksamen, at dine råd har hjulpet.. Vi træner ihvertfald videre med kamera, så jeg nu kan være opmærksom på mine fejl :-)

    :-) Catja

    SvarSlet
  5. KLIKK! Du har forstått det helt perfekt! Da gjenstår det bare å GJØRE det mange nok ganger til at baklengskjedingen blir automatisert hos deg :-) Øvelse gjør mester!

    Morten

    SvarSlet
  6. Så dyktig dere er!! Lurt å filme, både for din egen del,men ikke minnst for oss andre:-) Lykke til videre med kjedingen, dette får du til!

    Mari

    SvarSlet
  7. Så flinkere dere er! Veldig smart å få andre til å gi deg kjeder som du skal gjøre! Masse lykke til videre - er sikker på at du får dette helt utmerket til :o)

    Go klem fra Elín

    SvarSlet
  8. Så fine filmer og bilder du hadde lagt ut fra Sølen, det var morsomt å se :) Jeg er helt sikker på at det kommer til å gå bra med dere i Trondheim, øvelse gjør mester! Lykke til videre :-)

    SvarSlet