torsdag den 13. januar 2011

Alt det vi mangler.. Hvor er det skønt!!

Jeg har idag trænet lidt forskelligt med Cocio og er blevet mindet om hvor meget vi mangler.
Og hvor er det bare dejligt.. Nu venter der jo en masse skønne træningstimer forude, hvor vi skal blive meget bedre.
Det GLÆDER jeg mig til.
Der ikke nogen større fornøjelse, end at arbejde med en udfordring og langsomt se den blive bedre og bedre.
Heruder lidt video af dagens træning.  



Video af standøvelser

Jeg vælger at ligge nogle klip ud her, så i kan se, hvad mine kriterier er, når jeg træner.

I sitøvelsen: Jeg er egentligt ganske tilfreds med denne. Jeg skal blot have strukket tiden gradvist, så han sidder i fuld tid. Latenstiden fra signal til udførelse er jeg tilfreds med. Han kaster sig selvfølgelig ikke ned i sit, men han sidder inden for samme sekund, som jeg afgiver signal. Øvelsen er dog ikke stabil endnu og mangler en masse generalisering.

I ståøvelsen: Her vil jeg gerne have et mere promte stop fra Cocio. Det har jeg tidligere haft, så det er min egen skyld at jeg har slækket på kriteriet.
Her ønsker jeg at han "fryser" med det samme, signalet kommer og ikke tripper efter mig. Derudover kan jeg se, at han flytter bagpoterne, da jeg kommer ind til ham. Her ønsker jeg stadigvæk at han står helt fastfrosset, så nu er der lidt mere at arbejde med.
Jeg skal også her gradvist øge tiden.

I dækøvelsen: Dækken kunne efter min mening også komme lidt hurtigere. Jeg har ikke krav om en smæk-dæk, da jeg må være realistisk og kigge på hvordan jeg har indlært dækken, men derfor ser jeg alligevel gerne en lidt hurtigere reaktion. Han behøves ikke at udføre dækken hurtigere end han gør, men jeg ønsker at han påbegynder den lidt tidligere.. altså straks signalet gives.

Jeg er tilfreds med hans responstid på mit indkald, da jeg synes det kommer promte og er også tilfreds med reaktionstiden på mit plads signal. Faktisk er jeg lykkelig.. han har MEGET svært ved at vente og vil meget gerne selv hoppe på plads. Men ved at afbryde hver gang han tyvstartede, tror jeg vi er ovre dette (7-9-13) :-)

Den kommende tid, skal jeg så træne, at jeg går i skjul. Det har han ikke prøvet så mange gange endnu, så det bliver en ny spændende udfordring. Derudover skal han selvfølgelig blive liggende i fuld tid.
Så også her, er der masser at træne på :-)

Desuden skal jeg have lært mig at selv, at lære Cocio, hvordan han bliver bedre til at skelne imellem mine signaler. Indimellem, får jeg stadig en anden adfærd, end den jeg beder om. Oftest ser han ganske overbevist ud om, at jeg har bedt om en stå, selvom dette ikke er tilfældet.
Så der er vi lidt uenige om, hvorvidt han har været meget dygtig eller ej, til Cocio´s store utilfredshed :-)

Opmarch er jeg generelt helt tilfreds med. Han følger mig, i mine øjne, straks jeg går afsted og han går med fint fokus og glad attitude som jeg ønsker.


Lidt video af fri ved fod.

Det er altid en god ting for mig, at få min træning filmet, da der er mange ting jeg ikke selv ser når jeg træner. Mit udbytte af at se denne video er, at der er for mange "småfejl" i denne fri ved fod.

1. Han falder ganske kort ud, inden første vending. Det er kun ganske kort, men havde jeg selv opdaget det, skulle jeg selvfølgelig afbryde, da han ikke skal lære at det er Ok at miste fokus.

2. Min venstrevending i alm gang, er ikke just noget at råbe hurra for :-) Den er hverken skarp eller præcis.. men ser mest af alt ud som om, jeg pludselig bestemmer mig for at dreje. Det skal jeg også have strammet op på. Her ville det ikke nytte at bryde, da Cocio ingen chance har for at gøre det korrekt. Det er ene og alene mig der har haft for lidt fokus på denne detalje.

3. Hvordan kan jeg overse at han selv rejser sig i første stop? Jovist, han sætter sig straks igen, og jeg er da godt klar over at rejser sig fordi han kender programmet (tyvstart i kæden), MEN det er simpelthen ikke særligt godt at jeg ikke opdager det. Jeg skulle selvfølgelig straks have brudt af og givet ham et nyt forsøg.
Nu må jeg fremover træne med ekstra øjne på Cocio. Jeg må have hjælp fra en anden, da jeg jo ikke selv kan vænne mig om og kigge om han stadig sidder, uden at det bliver til et hjælpesignal.

Fantastisk at der stadig er så meget at træne på, i fri ved fod... Så er det jo dejligt at det er min favorit øvelse :-)



Fremadsendelse

Tja, som videoen viser, er der stadig meget at arbejde med i denne øvelse, men vi er da igang.

I forsøg 1, må jeg afbryde, da han begynder at halse inden han skal gå på plads.

I forsøg 2, ser jeg nu på videoen, at han faktisk selv sænker farten inden jeg kommer med mit dæk-signal.
Dette er helt og aldeles forbudt!
Desværre nytter det jo intet, hvis jeg ikke ser det. Så nu må der igen sættes fokus på at blive ved med at løbe, i konstant fart, til anden besked gives :-)

Forsøg 3, er jeg mest tilfreds med. Det er langt fra perfekt endnu, men det begynder at ligne en fremadsendelse. Der er stadig mange deltaljer som jeg må pille ud af kæden igen, men overordnet ser det Ok ud.

Dækken er jeg tilfreds med.. Om det er en langsom dæk, det ved jeg ikke, da jeg ingen erfaring har med konkurrencer i B, men jeg synes den er OK.
Han skal jo lige vende og så straks dække.

Jeg forsøgte en periode at han skulle dække med front væk fra mig, altså i løberetningen.
Det ser fantastisk godt ud når andre gør det, men ikke hos mig :-) Cocio´s vending i tilbageløbet, blev alt for klodset og uelegant.. Han lignede faktisk nærmest en klodset hvalp :-)
Derfor må han nu dække som han vil. Jeg har bestemt, at når jeg siger dæk, er jeg ligeglad med om han vender sig eller ej. Han skal bare dække i den retning han selv vælger. Da han jo gerne vil hjem til belønningen, har han så valgt at dække med front mod mig :-)

Nu er det så bare at træne videre, på alle mine nyfundne fejl :-) Det bliver spændende at se om vi får det til at lykkedes.

God træning :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar